Friday, 04 October, 2024

Paspirtukai – jau ne vaikų, o suaugusiųjų reikalas


Smagia vaikų pramoga buvę paspirtukai jau išsikovojo savo vietą suaugusiųjų pasaulyje. Paryžius pernai, Madridas bei Vilnius šiemet – šiuose Europos didmiesčiuose elektriniai paspirtukai tapo bendros miestų susisiekimo sistemos grandimi, veikiančia kaip dalijimosi paslauga.

Ne tik nuo eismo spūsčių ir taršos kenčiantys miestai diegia manevringą ir netaršią judėjimo alternatyvą. Paspirtukai išpopuliarėjo kurortuose, ir miestuose. Draudikai atkreipia dėmesį, kad nuo paspirtuko galingumo priklauso, ar jį vairuojantysis prilyginamas dviratininkui, ar turi jau mopedų vairuotojams įprastų pareigų.

Nuo kurorto pėsčiųjų tako – į sostinę

Paspirtukų vairuotojų teisių ir pareigų klausimą Lietuvoje pastaruoju metu ryškiausiai kėlė Palanga. Šio kurorto pagrindine gatve skriejantys elektriniai paspirtukai vasaros metu tapdavo susidūrimų ir konfliktų pėsčiaisiais priežastimi.

„Vairuojant bet kokią transporto priemonę visuomet reikia atidžiai stebėti ir vertinti aplinką. Judant paspirtukais bei dviračiais itin svarbu pastebėti pėsčiuosius, o ypač – mažus vaikus, kurie gali pasielgti neprognozuojamai: išbėgti priešais, kirsti kelią ar tiesiog nepamatyti artėjančios transporto priemonės ir sustoti vietoje. Faktas, kad dėmesingumas ir saugus greitis gali būti atsakymas į visus klausimus, deja, tačiau to vis dar mokomės“, – sako BTA Ekspertizių skyriaus vadovas Andrius Žiukelis.

Šį pavasarį Vilniuje elektriniai paspirtukai įsiliejo į sostinės susisiekimo sistemą. Vilniaus miesto savivaldybės duomenimis, vilniečiams apie 28 proc. kelionės laiko praleidžiant transporto spūstyse, paspirtukai čia vis dažniau siūlomi ir darbdavių, suinteresuotų sklandžiomis savo darbuotojų kelionėmis.

Dviratininkas ar jau mopedo vairuotojas?

Iki 1 kW galios ir iki 25 kilometrų greitį per valandą pasiekiantys paspirtukai yra prilyginami dviračiams. Jais važiuojama dviračių takais ir, be kita ko, jaunesniems nei 18 metų būtina dėvėti apsauginį šalmą bei visus kitus dviratininkams būdingus atributus.

Jeigu paspirtukas yra galingesnis, tada turėtų būti registruojamas ir tikrinamas techniškai, tam reikalingos mopedų ir lengvųjų keturračių (AM) kategorijos teisės. Tokia transporto priemonė turėtų važiuoti ne dviračių takais, o gatvėmis.

„Tikriausiai visi sutiks, kad paspirtuku važiuojantieji retai dėvi apsauginį šalmą, dar rečiau – kelių bei alkūnių apsaugas. Ir neabejotinai tai yra aktualus klausimas nutarus pasinaudoti miesto paspirtukais, ant kurių paprastai stojamasi be jokių apsaugos priemonių.– sako A. Žiukelis.

Kadangi elektrinis paspirtukas gali pasiekti sąlyginai nemažą greitį, susidūrimas su juo gali lemti minkštųjų audinių sumušimus, kaulų skilimus ar lūžius, smegenų sutrenkimą.

Galingesniais paspirtukais važiuojantiesiems, panašiai kaip būtų turint mopedą, yra privalomas vairuotojo civilinės atsakomybės draudimas.

Apie BTA:

AAS „BTA Baltic Insurance Company“ (BTA) priklauso Vidurio ir Rytų Europos draudimo rinkos lyderei Austrijos „Vienna Insurance Group AG“ (VIG) ir yra didžiausia VIG bendrovė Baltijos regione. Beveik 200 metų veikianti, per 50 įmonių 25-iose šalyse valdanti VIG pirmauja Baltijos šalyse, kur grupės įmonės 2018 m. užima ketvirtadalį ne gyvybės draudimo rinkos. 2018 m. BTA savo draudimo partneriu Lietuvoje pasirinko apie 420 tūkst. privačių bei verslo klientų, su kuriais pasirašyta virš 1 mln. draudimo sutarčių, atlyginta per 47 mln. eurų žalų.

2024 m. spalio mėn.
Pr A T K Pn Š S
 123456
78910111213
14151617181920
21222324252627
28293031