Gatves, šaligatvius ir pėsčiųjų zonas vis dažniau okupuojant elektriniams paspirtukams
jais važinėjantys turėtų atkreipti dėmesį, kad vairuoja motorinę transporto
priemonę. Išriedant į gatvę kiekvieno elektrinio paspirtuko savininkas tampa
viešojo eismo dalyviu, privalančiu laikytis Kelių eismo taisyklių reikalavimų.
Vaikams
elektrinis paspirtukas – žaisminga pramoga, jaunimui – šiuolaikiška alternatyva
dviračiui, suaugusiesiems – puiki miesto transporto priemonė: patogi, greita ir
manevringa. Žinoma, tokia transporto priemonė elektrinis paspirtukas yra tada,
kai, jį vairuojant, elgiamasi tinkamai ir saugiai.
„Prieš išriedėdami į takus ir gatves žmonės turėtų atsiminti, kad Kelių eismo
taisyklėse nustatyti reikalavimai dviračių vairuotojams taip pat privalomi
motorinių dviračių vairuotojams, o elektriniai paspirtukai, turintys vidaus
degimo variklį ar elektros variklį, ne didesnę nei 1 kW galią ir išvystantys ne
didesnį nei 25 km/h greitį, tokie ir yra”, – elektrinių paspirtukų savininkų
dėmesį atkreipia Lietuvos transporto saugos administracijos vyriausiasis
inspektorius Laurynas Jovaišas.
Pasak jo, toks elektrinis paspirtukas yra priskiriamas elektriniams dviračiams
ir gali būti naudojamas visiškai analogiškai – galima važiuoti dviračių taku ar
dviračių juosta. Kai nėra ženklais pažymėto dviračių tako ar dešinėje kelio
pusėje – dviračių juostos, kelkraščio, leidžiama
važiuoti šaligatviu, taip pat ir tai
atvejais, kai dviračių takais ar dviračių juostomis negalima (duobėti ir pan.).
Važiuojamosios dalies kraštine dešine eismo juosta būtina važiuoti kuo arčiau
dešiniojo krašto, išskyrus, kai reikia pasukti į kairę arba apsisukti,
apvažiuoti kliūtį, važiuoti tiesiai, kai iš pirmosios eismo juostos leidžiama
sukti tik į dešinę.
„Važiuodamas keliu tamsiuoju paros metu arba esant blogam matomumui, elektrinio
paspirtuko vairuotojas priekyje turėtų įsijungti baltos šviesos žibintą, gale
turėtų šviesti raudonos šviesos žibintas, važiuojantysis turi dėvėti
ryškiaspalvę liemenę su šviesą atspindinčiais elementais (važiuojat
važiuojamąja kelio dalimi, tokie patys reikalavimai yra ir šviesiu paros metu)”,
– primena ekspertas.
Pažymėtina, kad elektriniu paspirtuku keliu galima važiuoti tik esant tvarkingam
stabdžiui ir garso signalui. Vairuotojai iki 18
metų, važiuodami keliu, privalo būti užsidėję ir užsisegę dviratininko šalmą.
Vyresniems tai yra rekomenduotina, kadangi šalmas gali apsaugoti nuo
sužalojimų, traumų ar net išgelbėti gyvybę nelaimingo atsitikimo ar eismo
įvykio metu.
Pašnekovo teigimu, elektriniai
paspirtukai pagal savo technines charakteristikas gali būti priskiriami ir
mopedams, jei išvysto greitį nuo 25 iki 45 km/h ,o didžiausioji
naudingoji galia yra nuo 1 kW iki 4 kW. Viešajame
eisme dalyvaudamos tokios transporto priemonės turi būti įregistruotos,
apdraustos, turėti techninę apžiūrą, o šių transporto priemonių vairuotojai
privalo turėti vairuotojo pažymėjimą su atitinkama vairavimo kategorija (AM
arba bet kuria kita motorinių transporto priemonių vairavimo kategorija).
Neturint reikiamų dokumentų, tokio elektrinio paspirtuko vairuotojui būtų taikoma
administracinė atsakomybė kaip ir bet kuriam kitam vairuotojui. Važiuodami
tokiomis transporto priemonėmis vairuotojas ir keleiviai privalo naudoti motociklininkų
apsaugas (motociklininkų šalmus).
L. Jovaišo pasiteravus, iš kur sužinoti, kokie motorinės transporto priemonės
techniniai parametrai ir ar pardavėjas bei platintojas nurodo teisingus
techninius parametrus. ekspertas akcentavo: „Techninius parametrus nurodo
gamintojai ir platintojai savo internetinėse svetainėse bei pardavimo vietose.
Naudotojas ar pirkėjas gali pasitikrinti, ar platintojas nurodo teisingus
techninius parametrus perskaitydamas CE ženklinimo duomenis. CE ženklas yra gamintojo
deklaracija, kad gaminys atitinka visas taikytinas Bendrijos nuostatas ir buvo
atliktos atitinkamos atitikties įvertinimo procedūros. CE ženklas yra
privalomas ir turi būti pažymėtas ant bet kurio gaminio, prieš jį pateikiant į
rinką ar panaudojant, išskyrus atvejus, kai tam tikrose direktyvose nurodyta
kitaip”.